Nya facility services

I den lilla byn, i det lilla länet, i det något större landet i utkanten av världen bodde Peter. Peter var trött på att allt gick i samma takt i livet. Inte bara i hans liv utan i hela tillvaron i staden. Det gick varken snabbare eller fortare någonsin. Allt var sig likt, år ut och år in, och inget förändrades någonsin. Det var just detta faktum som fick honom att ta ett beslut. Han skulle starta en ny verksamhet. En som inte tidigare funnits i området. Han skulle starta verksamhet inom facility services.

Det är viktigt att komma ihåg att detta var otroligt nytt i staden. Ingen hade hört talas om facility services eftersom tjänsten aldrig funnits där. Det kanske fanns på andra orter men det visste varken Peter eller någon annan om. Han formade facility services på det sätt han ansåg lämpligt. Det började med att han satte sig ner och funderade.

Det var nog Peters längsta fundering i livet. Ja, eller det var utan tvekan den längsta. Den ägde nämligen rum i en månad. Han stötte och han blötte tankar om facility services. Vad behövde folk? Vad behövde folk inte? Hur kunde han se till att leverera just vad folk behövde utan att själv bli överöst av arbete? Han ville minsann inte jobba med facility services längre än 8 timmar per dag. De skulle de ha väldigt klart för sig, tänkte han.

Han landade tillslut i en lista och det var listan som fick formge hans nya verksamhet inom facility services. Han skulle erbjuda sig att se över och se efter folks faciliteter. Deras hus, deras kontorsbyggnader, deras verksamheter – ja, vad de än behövde. Första kunden kom på besök i de nya lokalerna han skaffat sig redan onsdagen efter att skylten ställts utanför dörren. Det var hans svärfar som kom på besök.

”Ring, ring” lät det från klockan och sedan från svärfar när han nyfiket stack in huvudet genom dörren. ”Facility services, var det någon som sa. Kan man få hjälp med det eller?” frågade han på sitt vanliga glada manér. Peter kände sig lite besviken över att det var hans egen svärfar som var först att komma in för facility services. Det kändes som skrämmande svågerpolitik. Något han inte ville veta av om det så gällde han själv eller någon annan. Han tog dock upp sin pärm i vilken han samlat sina facility services. En kund är en kund, intalade han sig.